על דתיים וחילוניים - על דת ומדינה
דת ומדינה – 10/05/1992
בחודשים הראשונים של שנת 1990 חוותה מדינת ישראל משבר פוליטי שהתבטא בין השאר בהקמת "התנועה לשינוי שיטת המימשל" ובניסיונות של כל גוש למשוך את האוכלוסייה החרדית לתמוך בו להקמת הממשלה. בחודש יוני 1992 נערכו הבחירות לכנסת ה-13 והתקופה שלפניה התאפיינה בהעלאת נושאים רבים על סדר היום הציבורי , בין השאר נושאים אשר גרמו להקצנת ההתבטאויות והמאבקים בתוך החברה. אחד מן הנושאים היה "יחסי דת ומדינה".
עד אמצע שנות ה-80 (של המאה ה-20) הציבור הדתי לא היה מזוהה פוליטית עם ימין או שמאל. החרדים זוהו כגוש עם אינטרסים מוגדרים להשגת הטבות לציבור בוחריהם. כאשר הרוב החילוני חשב כי החרדים משיגים מעבר לכוחם באוכלוסייה , כולל בתחום הכלכלי-פוליטי וכולל כפייה של אורחות חיים. אולם מאמצע שנות ה-80 הציבור הדתי , ואפילו החרדי , החל להיות מזוהה יותר עם מחנה הימין ואף הפך אקטיביסטי. הציבור החילוני , ובעיקר מחנה השמאל , החל לראות ציבור זה כשייך לגוש הימין ולא רק גוש אשר מטרתו להשיג הטבות. מ-2 סיבות אלו החלה התקוממות של אנשי שמאל ושל ציבור חילוני כנגד האוכלוסייה הדתית , ובעיקר החרדית.
הפתרון אותו מציעה לאו"ר הוא הכרעת שאלות דתיות במשאל-עם , ארצי או מקומי , וזאת כדרך להוצאת נושאי דת מתוך המערכת הפוליטית. (הפרדת הדת מהפוליטיקה). לכך יהיו 3 יתרונות :
1. שחרור הציבור החילוני מכפייה.
2. שחרור היהדות מהכתמים שדבקו בה בתוך המערכת הפוליטית.
3. רעיון חינוכי – דיון בציבור (מקומי או ארצי) בשאלות דתיות תוך התמודדות של כל יחיד ומשפחה עם זהותם היהודית. זהו תמצית של רעיון האחריות והבחירה.
אחד הפרקים החשובים ביחסי דת ומדינה בישראל נוגע לשאלת גיוס בני הישיבות לצה"ל. זוהי שאלה הנוגעת ליחסי רוב ומיעוט ולכן אין לה מקום במשאל-עם. הכרעה בנושא זה , שהוא בבחינת "ייהרג ובל יעבור" עבור אחת הקבוצות , עלול להביא למלחמת אחים. לכן, בנושא זה צריכה להיות הכרעה פוליטית שתביא לצמצום הבעיה.
מדינת ישראל צריכה להיות "מדינה יהודית" אולם בהגדרה זו יש סתירות פנימיות וקשה להגיע להסכמות. לכן קבעה תנועת לאו"ר "כללי משחק" , בין השאר "משאל עם" שיש לו אופי צודק יותר מאשר "קנוניה פוליטית" וסחטנות בהליכי החקיקה של הכנסת.